Hidup Bukan untuk Jadi Hamba Stress

Seronoknya zaty, hidup bahagia takde gundah-gulana. Takde stress, takde tekanan di mana-mana.

Fuhhh, betapa hidup kat media sosial ni 100% tak sama dengan hidup kat alam realiti. Yang semua orang nampak cuma status positif, status gembira diselang-seli dengan lawak.

Hakikatnyaaaaa…sebulan kebelakangan ni zaty punya stress memang dah tahap dewa sangat. Dengan pre order wooden cube batch kedua masih tersekat kat kastam. Sampai dah tak tahu nak minta tolong kat siapa lagi untuk setelkan.

Tambah lagi dengan baby zaty, Amira Faqeeha yang dah tunjuk perangai baru. Habis dia puas tidur 12 jam sepanjang malam, siangnya berjaga 12 jam nak dilayan.

Bukan layanan biasa. Layanan yang kena usung sana-sini, yang kejap nak berbuai, kejap nak tidur bawah. Pantang tak dengar suara kita atau tak nampak kelibat kita, terus suara ditarik dengan nada paling tinggi macam kena cubit bertubi-tubi.

12 jam macam ni je kisahnya setiap hari. Tanpa henti. Sampaikan jiran sebelah-menyebelah datang menjenguk. Tanya baby faqeeha okay ke tak.

Inilah faqeeha. Dah masuk dalam kategori high needs baby since dia fully breastfeed dan dia tahu zaty ada dengan dia 24 jam sehari.

Ini kisah zaty yang terkini. Yang setiap hari struggle nak jaga emosi sendiri agar tak hilang tersasar. Yang hari-hari usaha nak didik hati supaya terus bersabar. Yang finally bila tak tahan sangat memang mengalir air mata menangis macam hilang punca.

Kalau kalian cerita kalian juga turut punya masalah, turut struggle nak lalui hidup setiap hari, dan zaty nak cakap yang hidup kita semuanya hampir sama. Tak jauh bezanya.

Kita isteri dan ibu yang memang sentiasa diuji kesabarannya. Tak kira sama ada kita suri rumah atau bekerjaya. Ada habuan dan bahagian masing-masing yang memang Tuhan dah tetapkan untuk kita hadapi dan harungi tiap-tiap hari.

Persoalannya sekarang :

📌macam mana kita nak hadapi situasi macam ni setiap hari?

📌apa tindakan yang boleh kita buat untuk kurangkan masalah ni?

📌apa teknik yang boleh kita apply untuk kawal emosi marah dan stress kita?

Jawapannya cuma ada pada kita seorang. Kita yang kawal hidup kita, emosi kita, cara kita fikir. Selagi mana tahap stress kita tak membuatkan kita rasa nak bunuh diri, then cepat-cepatlah ambil tindakan untuk kurangkan atau buang terus rasa stress tu.

Kita dalam fasa university of life. Takde orang yang mampu nak tolong kita sebab masing-masing ada ujian sendiri. Masing-masing bergelut dengan masa 24 jam untuk selesaikan tanggungjawab dan amanah dalam rumahtangga sendiri.

Daripada kita rasa kecewa sebab luahan rasa kita tak didengari, lebih baik kita gunakan masa yang ada untuk baiki emosi sendiri, cari jalan yang terbaik untuk cuba selesaikan masalah yang dihadapi. Inilah fasa untuk kita terpaksa belajar sendiri jadi insan yang lebih baik dan berkualiti.

Cuma doa zaty, semoga semua ibu terus dikuatkan semangat untuk lalui ujian yang super mencabar. Semoga ibu diberi kesihatan yang baik untuk asuh anak-anak yang sedang membesar. Semoga ibu beroleh rezeki yang melimpah-ruah agar bisa dikongsikan kegembiraannya bersama suami dan anak-anak.

Amin.

Ezzaty Suffian
Lupakan luka semalam, hiduplah hari ini dengan semangat baru

Author: EzzatySuffian

A 29-year-old living in Ipoh. Wife and mom of cute baby, Amirul Fayyadh. Writer and Storyteller on Parenting and Child Development Authorised Seller at Ronella Essential Oils Contact: ezzatysuffian@gmail.com

Leave a comment